Samen op reis

shiftlifebyanniek op reis met gezin, Frankrijk Les Tournels, Mayres Savel, Slovenië Camp Spik, Curacao pontjesbrug

Op vakantie gaan is altijd een goed idee. Dat vindt Lars gelukkig ook. Voordat wij elkaar leerden kennen, zijn we op een enkel reisje na niet verder gekomen dan Europa. Maar tijdens onze eerste jaren samen maakten we een paar fantastische ⎼ langere en kortere ⎼ trips in en buiten Europa en kregen we het reisvirus te pakken!

Wens
… en toen kwamen de kinderen! De allermooiste ‘trip’ als je het mij vraagt, maar bij ons kwamen de verre reisjes en het lekker spontaan op pad gaan toen wel even op een laag pitje te staan. Ik weet dat er prima gereisd kan worden met kinderen en ik benijd de gezinnen die het doen. Maar zwanger, + baby of + dreumes op een lange, verre reis klonk ons persoonlijk niet zo comfortabel in de oren.

Toch begon het na de geboorte van Max weer te kriebelen. Zouden we nog een keer lang weg kunnen mét de kinderen? Dat unieke gevoel samen beleven? We droomden samen verder en de plannen werden steeds concreter. Eind 2019 waren we eruit: twee maanden met een camper door de westkust van de VS met als toetje een uitrustweekje op Aruba!

Regelwerk
Na de locatie kwam het plannen van de maanden. Unlike veel andere beroepen, vinden de werkgever en planner het NIET fijn als je dit in een zomervakantie plant. Wilden wij ook niet. Wij mikten op voorjaar 2021, april en mei. Charlot zou dan al naar school gaan, maar dan zat er in ieder geval één vakantieweekje in die periode. Beide werkgevers waren akkoord op de voorwaarde dat we dit met eigen dagen konden regelen. Dit kon bij mij door een mooie puzzel van opgespaarde vakantiedagen, PLB-uren, ouderschapsverlof en een paar dagen rekken voor en achter de vakantie. Dat laatste wil zeggen: ik werkte in de week voorafgaand aan de vakantie de maandag, dinsdag en woensdag, en na de vakantie startte ik op donderdag. Ik werk 28 uren per week, dus dat leverde mij ‘gratis’ zeven extra vakantiedagen op.

In 2020 gingen we minder op vakantie en werkten we de gehele zomer door. We konden deze uren eenmalig meenemen naar het volgende jaar omdat de bestemming daarvoor duidelijk was. Wij zijn onze superflexibele werkgevers allebei heel erg dankbaar dat we dit konden regelen. En mocht je dit lezen als werkgever zijnde: no sorry, ik maak hier graag reclame voor! Zoiets komt de zaak op lange termijn zeker óók ten goede 😉

Toen met het verzoek naar Charlots school! Nog voordat zij daar naartoe ging, hadden wij een gesprek met de directeur. Ook al is Charlot 4 en officieel niet leerplichtig, we vonden het fijn om dit goed af te spreken. De directeur gaf ons groot gelijk, zag de voordelen voor Charlot erin en wenste ons veel plezier met de voorbereidingen. Heerlijk, deze liberale instelling! Met de leerkrachten maakten we later in het proces afspraken over haar taakjes op reis: iedere week maakte Charlot een videootje met haar belevenissen, we hielden de vertelmuur van de andere kinderen in de gaten, we bespraken de woorden van de week die iedere week online kwamen en Charlot kreeg een werkboekje mee op reis. Alles mocht, niets was verplicht.

Ook maakte ik een lijst wat er vlak van tevoren nog gepauzeerd moest worden: opvang en BSO, TV-abonnement, dansles, etcetera.

Change of plans
In het najaar van 2020 zagen wij langzaam maar zeker in dat het lastig werd om onze VS-droom te verwezenlijken. Het was nog totaal onduidelijk of en hoe lang corona nog rond zou gaan. Daarnaast was de Amerikaanse grens dicht voor onder andere Nederlanders tot onbekende datum. Na wederom enorm veel geregel hebben we zowel de datum als de bestemming omgezet. Nieuwe plan: op de bonnefooi met de camper door Europa met aansluitend een weekje Curaçao in het najaar van 2021. En dit was ons gegund!

Beste beslissing ooit!
Hoewel ik niet kan ontkennen dat ik hier en daar wel eens stress heb gehad omtrent het plannen, ben ik ontzettend blij dat ik deze reis met mijn gezin gemaakt heb. Het is het mooiste dat we samen gedaan hebben tot nu toe. Het vakantiegevoel hadden we vanaf dag één te pakken. Ik besloot ook dat ik ⎼ buiten mail en telefoon om ⎼ de gehele periode offline zou zijn. Ook dit was een goede beslissing: ik had ALLE tijd voor de kinderen, voor Lars en voor mezelf. Ik verloor die twitch van het continu naar de telefoon grijpen, ik had aandacht voor de dingen die daar en toen gebeurden, ik kon lezen, ontspannen, eens uitgebreid stilstaan bij mijn mindset, ik had gewoon zeeën van tijd en rust! Ook voor de kids was het ultiem: we waren bijna negen weken lang letterlijk iedere dag bij elkaar. We gingen er bijna iedere dag op uit, speelden op de campings, zwommen in zwembaden, deden samen middagdutjes, ruilden af en toe ‘s nachts van bed. Eén groot feest dus! Piepklein nadeeltje hiervan was wel dat de kinderen na de reis weer moesten wennen aan het alleen zijn en vooral ook alleen slapen. Maar ach, dat mag!

Charlot ging dan wel een paar weken niet naar school, ze boog zich regelmatig over haar schoolwerkjes. Maar ook van de reis zelf leerden beide kinderen veel. Weetjes en woordjes van alle landen, ‘vakantievlogjes maken’, spelen met anderstalige kindjes. Het was prachtig om te zien met welk gemak dit laatste ging.

Ook voor Lars en mij heeft het weer wat extra’s gebracht. Al hebben wij het sowieso gezellig met elkaar, toch is het fijn om zo’n megalange periode samen te zijn en weer te doen wat we zo gemist hadden. Onze kinderen sliepen prima in de camper. Hierdoor konden Lars en ik iedere avond plannen maken voor de volgende dagen, een spelletje spelen, urenlang praten, een serietje kijken of gewoon ook rond kinderbedtijd gaan slapen. Er was geen WhatsApp-lijstje, huishouden of ander to do lijstje wat ons daarin stoorde. Priceless!

Vol energie
Ik voel mij zo bevoorrecht dat wij dit in onze herinnering hebben. Zeker in deze rare tijd. Ook na de reis had ik heel veel energie om alle beslommeringen weer op te pakken maar hield ik tegelijkertijd het chille gevoel nog máánden vast. Ik kan hier weer een hele periode op teren, hoor. Hoe lekker is dat!

Zoals hopelijk te proeven is, kan ik dit iedereen aanraden. Er is zoveel mogelijk, als je het maar durft! Gun jezelf gewoon eens lekker zo’n grote pauze in wat voor vorm dan ook. En niet later, maar NU!

Delen

Recente blogs

Zo doen wij het - Nachtdienst draaien
Wat zijn beste nachtdiensttips van mij en mijn zorgcollega's?
Lees verder
Onregelmatig werken, past dat bij jou?
Hi, bovenbouwscholier! Dikke kans dat jij op dit moment druk bezig bent...
Annieks Week - 13, 2023
Maandag: vergadering en training Vroeg dag vandaag! De kinderen zijn gisteravond...